Wspominki wyjazdowe. Górski wyjazd

To już chyba stało się tradycją, że w zimowym okresie wyjeżdżamy do Zakopanego. Góry są piękne i każdy ich zakamarek jest wyjątkowy i niepowtarzalny. Szlaki i góry przykryte tym pięknym białym puchem wprawiają w zachwyt. Wierzcie mi nie wyobrażam sobie inaczej spędzać Sylwestra, bo jest to niepowtarzalne przeżycie.

W tym roku śniegiem niezbyt moglibyśmy się nacieszyć. Dlatego cudowną odskocznią było wyjechać w nasze Polskie góry, gdzie śniegu było dużo, przez co moje zapotrzebowanie na zimę zostało zaspokojone.

Kraków
Pierwszy dzień naszej wyjątkowej podróży zaczęliśmy od noclegu w Krakowie.

Każdy powinien chociaż raz w życiu odwiedzić to miasto, które jest stolicą Małopolski. Jest tu wiele bardzo ważnych miejsc, które warto zwiedzić. Ja puki co zwiedziłam dwa bardzo ważne miejsca, którymi są Barbakan, ulica Floriańska, Stare Miasto chociaż z tego co widzę nie udało się zobaczyć wszystkich bardzo ważnych miejsc i zamek na Wawelu.

Zdaje sobie sprawę, że jest o wiele więcej ciekawych miejsc jak chociażby Kazimierz, plac Wolnica jak również odchodzące od niej uliczki. Na uwagę również zasługuje ulica Grodzka, która prowadzi z Rynku na Wawel. Jeśli lubicie spacery to warto się wybrać do parku Jordana, które żałuję, że nie udało się nam do tej pory zwiedzić. Oczywiście mogłabym tak w nieskończoność przedstawiać wam miejsca, ale puki co zajmę się miejscami, które do tej pory zwiedziłam.

Wawel
Miejsce, to rok temu zwiedziłam, a dokładniej w 2018 roku. Ale mimo wszystko zasługuje to miejsce na uwagę i warto tam się wybrać.

• Zamek na Wawelu
Wawel to wapienne wzgórze w centrum Krakowa, nad Wisłą, z zespołem monumentalnych zabytków o wyjątkowych walorach historycznych i artystycznych. To niezwykłe sanktuarium określa tożsamość Polaków, jest ich symbolem narodowym i kulturowym. Wawel był siedzibą polskich władców, ich nekropolią i miejscem gdzie kształtowała się historia Polski.

Bardzo ważne miejsce dla nas Polaków jest właśnie Wawel, które zachwyca pod wieloma względami. Szkoda, że puki co nie udało się zobaczyć jego w środku, ale mam nadzieję, że to kiedyś się zmieni.

• Katedra na Wawelu
Katedra na Wawelu  jest budowlą mającą największe znaczenie w historii Polski. Jest katedrą koronacyjną królów Polski, miejscem ich wiecznego spoczynku. Pochowani tu też są wielcy wodzowie oraz twórcy polskiej kultury.

Katedra jest piękną budowlą, która zachwyca już z zewnątrz, bo łączy one style architektoniczne od stylu romańskiego aż po styl modernistyczny. Samo wnętrze przepięknie się prezentuje, a umieszczone krypty zmarłych mają wyraz symboliczny wprawiający w zadumę.

Barbakan
Barbakan, najbardziej wysunięta na północ część fortyfikacji miejskich Krakowa. Znajduje się na Plantach, przed Bramą Floriańską.

Jest to średniowieczna forteca w kształcie walca, którą z tego co widać odwiedzana jest przez wielu turystów. Ja to niezbyt się skusiłam aby zwiedzać to miejsce, bo pewnie nic ciekawego nie ma w swoim wnętrzu.

Brama Floriańska
Jest to średniowiecza brama z basztą, wprowadzająca nas przez Stare Miasto. Stanowi pozostałość po dawnych murach miejskich. Jest jedną z ośmiu krakowskich bram obronnych.

Stare Miasto
Stare Miasto to miejsce, które każdy powinien zwiedzić, gdyż tutaj znajdują się wiele ciekawych miejsc.

• Rynek główny

Pierwszym z tych miejsc jest na pewno rynek główny, gdzie znajduje się chociażby Kościoł Mariacki, którego budowę rozpoczęto w 1288 roku. O każdej pełnej godzinie możemy usłyszeć z jego wieży słynny hejnał mariacki grany na trąbce.

Kolejnym miejscem są Sukiennice, które znajdują się w centrum starego miasta. Jest najstarszym centrum handlowym, które rozkwita do dzisiaj. Nam się jednak nie udało od środka obejrzeć i podziwiać Galerię Sztuki Polskiej XIX wieku, która mieści się na pierwszym piętrze.

Zakopane
Następne dni poświęciliśmy zwiedzaniu Zakopanego. Nie ukrywam to na ten dzień najbardziej czekaliśmy, bo to tutaj moglibyśmy podziwiać te piękne górskie widoki. Muszę przyznać, że był to jeden z najpiękniejszych wyjazd jakie do tej pory mieliśmy, a wierzcie mi było ich na prawdę dużo.

Krupówki
Jest to jeden z najsłynniejszych ulic w całym kraju i bez wątpienia najpopularniejsza ulica Zakopanego.

Krupówki to obowiązkowy punkt wycieczki po Zakopanym. To miejsce każdy powinien zwiedzić i to po kilka razy tak jak zresztą my. Miejsce to tętni życiem nawet nocą kiedy to wszystkie światełka kuszą swoim blaskiem. To tutaj znajdziemy wszelkie sklepy, stragany z pamiątkami, restauracje i bary z fastfoodami.

Gubałówka
Mimo, że rok temu byliśmy w tym miejscu to od poprzedniego roku ma dla mnie symboliczne znaczenie. Ponowne oświadczyny, a raczej zamiana starego pierścionka na lepszy i piękniejszy model jest dla mnie niezapomnianą chwilą, o której chyba nigdy nie zapomnę.

Jeśli chodzi o samą Gubałówkę, to jestem zakochana w tym szczycie, które znajduje się na wysokości 1 126 m. Widok z Gubałówki jest naprawdę niesamowity. Widok na góry w tym na Giewont oraz Kasprowy Wierch zapiera dech w piersiach.

Z zeszłego roku

Szlaki
Wyprawy na szlaki były dla nas najważniejszym punktem wycieczki. Niestety przez niesprzyjające warunki pogodowe najlepszym rozwiązaniem było wycofać się z dalszej drogi. Dodatkowo nie przygotowani do dalszych wędrówek nie chcieliśmy kusić losu.

Jeśli ktoś z was planuje udać się w góry zimą najlepszym rozwiązaniem jest wyposażyć się w: raki/kolce do butów, kije trekkingowe, odpowiednia odzież, czyli ciepłe buty, odzież termoaktywna, polar, oczywiście jest również zabranie czapki, szalika i rękawiczek. Na takie długie podróże nie powinno się zapomnieć o termosie z ciepłym piciem oraz o jedzeniu.

• Dolina Kościeliska

Mimo, że dolinę tą zwiedziliśmy rok temu nie mogłam jej przecież pominąć. Dolina Kościeliska jest najbardziej znaną dolina w Tatrach. Jest doskonałym miejscem spacerowym dla wszystkich grup turystów o każdej porze roku. Już po przekroczeniu bramy TPN mamy widok na wąwozy skalne, które wprawiają w zachwyt nie jednego turystę. Spacery można urozmaicić zwiedzaniem jaskiń, niestety w okresie zimowym jest to trochę ryzykowne.

• Dolina Strążyska

Pierwszą doliną jaką udało się nam zobaczyć była Dolina Strążyska. To najchętniej odwiedzana dolina dzięki jej umiejscowieniu, a także dzięki możliwości przyjżenia się z bliska Giewontowi. Dolina Strążyska daje nam możliwość ujrzenia pięknego, malowniczego krajobrazu tatr zachodnich ze skałkami wapiennymi wyrastającymi z pokrytych świerkowym lasem zboczy regli.

• Dolina Chochołowska

Ostatnią na liście doliną jest Chochołowska. Jest najdłuższą i największą doliną tatr jak i zresztą jedną z piękniejszych tatrzańskich dolin. Jest to idealne miejsce na spacery dla rodzin z dziećmi jak i dla osób starszych.

Narty
Będąc w górach zimą to grzech nie zjechać na nartach, więc pewnie będę miała pecha, bo nie zjechałam. Problem z kostką uniemożliwia mi robienia czegoś takiego, a wielka szkoda, bo miałam wielką nadzieję, że jakoś podołam temu.

• Kalatówki

Pierwsze miejsce, w jakie wyruszyliśmy były Kalatówki, gdzie niestety nie mogliśmy znaleźć wyciągu narciarskiego.

• Harenda

W następnym etapie wyruszyliśmy na Harendę, gdzie cena i zbyt wysoki stok przeraził nas. Ale nie ma co ukrywać miejsce, gdzie tyle sławnych gwiazd było nie będzie tanie.

• Lipki

Jeśli jesteś początkującym narciarzem i pierwsze kroki stawiasz w tym to najlepszym miejscem będzie wyciąg narciarski w Lipkach. Tor jest idealny dla osób poszukujących, a poza tym krajobraz wprawia w osłupienie. Widok na szczyty gór umila wyprawę i zachęca do ponownego odwiedzenia tego miejsca.

Aquapark
Na zakończenie naszej magicznej wyprawy wyruszyliśmy do zakopiańskiego aquaparku. Po tylu dniach ciągłych spacerów należał się nam odpoczynek na termach. Widok na Gubałówkę z tak cudownego miejsca to coś niezwykłego.

Chęcin

Zamek
W drodze powrotnej do szarej rzeczywistości wstąpiliśmy do Chęcina. Odkąd pamiętam zawsze kusił mnie zamek w tym oto miasteczku. Zawsze kiedy zmierzaliśmy do Zakopanego z drogi widać był ten królewski zamek i bardzo kusił mnie aby jego zwiedzić i tak też się stało tym oto razem.

Zamek w Chęcinach to jedna z najpopularniejszych i najczęściej odwiedzanych atrakcji w województwie świętokrzyskim. Zamek znajduje się na grzbiecie skalistego wzgórza na wysokości 365 m. zamek, mimo iż jest stosunkowo niewielki to jest bardzo dobrze zagospodarowany i bogaty w wiele ciekawych atrakcji. Bardzo dobrze odczuwa się w tym miejscu średniowieczny klimat i przez to z przyjemnością ogląda się to miejsce.